Kako se znajdemo v neugodnih, nepredvidenih situacijah na cesti?

Poletje, vročina, morje, čas dopustov in s tem tudi daljših poti - vse to je aktualno. Kot je aktualno tudi zavedanje, da se nam (četudi se nanjo še tako dobro pripravimo) med potjo lahko pripetijo nevšečnosti, ki jih moramo reševati na samem mestu. Kaj storiti, kako se ustrezno odzvati, ko dogodki na poti skrenejo izven začrtanega počitniškega scenarija?

Prvo pravilo pravi, da ohranimo trezno glavo in da se odločamo hitro, pri odločanju pa je koristno, če imamo na voljo potrebne informacije … ali jih znamo vsaj poiskati.

Da bi ugotovili, kako se vozniki znajdejo v nekaterih neljubih situacijah na poti z vozilom in da bi spodbudili razmišljanje o njih, smo na AMZS v juniju izvedli spletno anketo, v kateri je sodelovalo več kot 500 voznikov in voznic.

V nadaljevanju bomo predstavili 5 situacij ter odgovore voznikov in voznic, ki smo jih opremili z nasveti AMZS strokovnjakov. Kdo ve, morda vam kdaj pridejo prav …

V tujini ste, avto ne vžge. Kaj boste storili?

AMZS SVETUJE
Vzrokov, zakaj vozilo ne vžge, je zelo veliko. Če je od zadnjega vžiga preteklo že nekaj dni, potem gre največkrat za okvaro akumulatorja, v ostalih primerih pa pogosto za okvaro črpalke goriva ali katerega od kontaktov.

Vsekakor je najprej potrebno preveriti, kaj se z vozilom dogaja. Ko obrnete ključ za zagon motorja, bodite pozorni, ali se prižgejo kontrolne lučke na armaturi, ali se ob zagonu motor vrti, ali so prisotni kakšni neobičajni zvoki, preverite stanje goriva v rezervoarju - indikator na armaturi.

V primerih, ko vam v tujini vozilo ne vžge, je najbolje, da pokličete AMZS na telefonsko številko za klice iz tujine (+386 1 530 53 53), podrobno opišete ugotovitve glede dogajanja z vozilom, posredujete podatke lokacije vozila in pomoč vam bo v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi v tujini zagotovljena.

Med vožnjo se prižge kontrolna lučka. Kaj boste storili?

AMZS SVETUJE
Kot voznik se morate zavedati, da imajo lučke svoj pomen in vzrok za vklop ter da so v prvi vrsti namenjene predvsem vaši varni in učinkoviti vožnji. Zato se morate pravilno in hitro odzvati na vsako lučko, ki se prižge na armaturni plošči. Nepravilna odzivnost ima namreč lahko hude posledice za vašo varnost kot tudi za varnost ostalih soudeleženih v prometu, povzroči pa lahko tudi dodatne okvare na vozilu in posledično višje stroške popravila.

Kontrolne lučke se v vozilu razlikujejo glede na barvo. Rdeči simboli največkrat nakazujejo, da je prišlo do večje okvare in vožnja naprej ni več priporočljiva. V teh primerih je potrebno vozilo z vlečnim vozilom odpeljati na servis. Rumene oz. oranžne lučke so namenjene opozorilom, da je potrebno nekaj storiti npr. lučka za gorivo, pa lučka za ESP, ki pomeni, da je zaradi prehitre vožnje vozilo zaneslo oz. da je prišlo do zdrsa koles, v primeru, ko zasveti rumena lučka za motor, pa je to opozorilo, da se je potrebno oglasiti na servisu . Nekateri proizvajalci zahtevajo, da se tudi v tem primeru vozilo nemudoma ustavi in z vlečnim vozilom odpelje na servis. Zelene kontrolne lučke so namenjen svetilom in vklopu nekaterih dodatnih funkcij npr. tempomat, modra lučka pa je opozorilo, da so vklopljene dolge luči.

Za lažje razumevanje kontrolnih lučk je vsako vozilo opremljeno z Navodili za uporabo, kjer je natančno opisan njihov pomen. Zato svetujemo, da v primeru prižiga kontrolne lučke, katere pomena ne poznate, nemudoma pogledate v omenjena navodila oziroma pokličete AMZS na telefonsko številko 1987, kjer vam bomo strokovno svetovali, kako se pri tem pravilno odzvati in vam pomagali ob morebitni odpravi napake. Kot že omenjeno - potrebno se je zavedati, da je ob pojavu nekaterih kontrolnih lučk vožnja lahko tvegana.

Na parkirišču v tujini opazite, da je avto udarjen, vendar vozen. Kaj boste storili?

AMZS SVETUJE:
V primeru, da je prišlo do poškodbe vozila s strani neznanega voznika, je potrebno poklicati policijo, ki bo naredila zapisnik. Ta je potreben tako za uveljavljane škode pri zavarovalnici (kasko) kot tudi za prestop meje v državah izven schengenskega območja oziroma v primeru policijske kontrole v državi. Policisti namreč v obeh primerih lahko zahtevajo dokument o prijavi škode.

V primeru, da je povzročitelj poškodbe na vozilu znan, pa je potrebno izpolniti evropsko poročilo. Priporočamo vam, da poslikate tudi mesto nesreče in poškodbe na vozilu, saj bo uveljavljanje škode tako lažje in hitrejše. V primeru nesreče z vozilom registriranim v državi EU, EGS ali Švici bo odškodninski zahtevek reševala zavarovalnica, ki je v Sloveniji pooblaščenka tuje zavarovalnice. V vseh ostalih primerih bo moral oškodovanec odškodninski zahtevek vložiti neposredno na zavarovalnico, kjer je zavarovano vozilo, ki je nesrečo povzročilo, ali na Biro zelene karte v tisti državi.

Na parkirišču pred trgovino ugotovite, da je ena od pnevmatik prazna. Kaj boste storili?

AMZS SVETUJE
V primeru prazne pnevmatike je potrebno vedeti, ali je vozilo opremljeno z rezervno pnevmatiko ali ne. Če ste vešči zamenjave pnevmatike z rezervno, svetujemo, da vozilo predhodno zaščitite, gibanje vozila blokirate s parkirno zavoro, rahlo odvijete vijake na predrtem kolesu, nato pa vozilo dvignete z dvigalko in izvedete zamenjavo kolesa s poškodovano pnevmatiko oziroma uporabite set za krpanje pnevmatik, ki je sestavljen iz kompresorja, polnila in potrebnih priključkov.

Če niste vešči zamenjave pnevmatike z rezervno, svetujemo, da pokličete telefonsko številko 1987 ter na AMZS prijavite zadevo, opišete svojo lokacijo in AMZS mehanik bo ob prihodu na kraj dogodka težavo strokovno odpravil.

Mehaniki AMZS so opremljeni tudi s setom za krpanje pnevmatik in lahko v primeru manjših poškodb pnevmatiko popravijo na samem mestu okvare. Pri uporabi polnila za krpanje pnevmatik se je potrebno držati navodil za uporabo in upoštevati, da polnilo ne bo pomagalo v primeru večjih poškodb pnevmatike. Takrat polnilo luknje ne bo zakrpalo in bo potrebna vleka vozila do vulkanizerja.

V tujini ste zaklenili ključ v avto. Kaj boste storili?

AMZS SVETUJE
V primeru zaklenjenega ključa svetujemo, da pokličete AMZS klicni center na telefonsko številko za klice iz tujine (+386 1 530 53 53). Operater bo poklical partnerski avtomobilski klub države, kjer se vam je zgodil neljub dogodek, in poskrbel za odpravo težave. Mehaniki tujih avtomobilskih klubov imajo (prav tako kot naši mehaniki) posebno orodje in znanje, ki omogoča vstop v vozila tudi brez ključa. Pri tem je potrebno poudariti, da znajo strokovnjaki reševanje zaklenjenih avtomobilov izvesti brez poškodb oziroma posledic na avtomobilu. Če je v vozilu zaklenjen otrok oziroma domači ljubljenček, naj se še posebej poudari, da je zadeva urgentna.

V kolikor bi ocenili, da je odzivni čas predolg glede na razmere (npr. zunanja temperatura) in smatrate na ogroženost otroka/živali v zaklenjenem avtomobilu, je priporočljivo ukrepati takoj - ali poklicati gasilce, policijo ali se odločiti za razbitje enega od stranskih stekel. Pri tem je seveda potrebno poskrbeti za svojo varnost in varnost tistega v vozilu. Potrebno pa je upoštevati tudi dejstvo, da se boste morali v tem primeru z vozilom takoj odpeljati na servis, da vam zamenjajo razbito steklo. V nasprotnem primeru bo vozilo nezavarovano.

Oglasna sporočila